Basisschool Kiliaan = goedgevoel school!

 

 

Net zoals iedere school willen wij een ‘school zonder pesten’ zijn. Spijtig genoeg is dit echter niet zo eenvoudig. Om ons doel zo goed mogelijk te benaderen, hebben wij nood aan een beleid met verschillende ingrediënten zoals het werken aan welbevinden, omgaan/reageren met pesten, zorg voor/ aanpak van betrokkenen, algemene en specifieke preventie, …

 

Wij willen het goedgevoel van onze kinderen versterken, want dit is voor ons de basis van preventie.

 

In een school waar ‘alle’ kinderen zich goed voelen, zal minder snel gepest worden, zal pesten sneller opgemerkt worden en zullen problemen zoals pesten gemakkelijker besproken worden.

 

Gans het schooljaar staan wij gedurende 1 week per maand uitgebreid stil bij een bepaald onderdeel dat wij belangrijk vinden om het welbevinden van kinderen te bevorderen.

 

Ook komt Slimmeke Slim elke maand langs om de beleefdheidsregel uit te leggen en heeft onze kip terug een vast plekje in onze klas.

 

Schooljaar 2018 - 2019

 

 

1 september

Iedereen is anders

10 september – 14 september

Speeltijd, toffe tijd!

8 oktober – 12 oktober

Goeie morgen week!

12 november – 15 november

Pluimen en duimenweek

10 december – 14 december

Beweegweek

7 januari – 11 januari

Geen huiswerkweek

20 februari – 24 februari

Doe eens lekker anders week (carnaval)

25 maart – 28 maart

Beweegweek

23 april – 26 april

Complimentenweek

6 mei – 10 mei

Positieve labels

 

 

 

 

Iedereen is anders!

 

Om de eerste schooldag op een leuke manier in te zetten en om ook de leerlingen ook te laten merken dat iedereen anders is, organiseren we een fotoshoot per klas. Elk kind wordt op een positieve manier voorgesteld. Er mag gebruik worden gemaakt van attributen enz.

 

Nadien wordt iedere klasfoto in de inkomhal van de school gehangen.

Bij deze foto’s hangt de volgende tekst:

 

Op deze school …

 

is iedereen welkom

spelen we samen

zijn we lief voor elkaar

mogen we anders zijn

luisteren we naar de juf en meester

lezen* schrijven* rekenen

mogen we fouten maken

zeggen we sorry

DIT IS ONZE SCHOOL!

 

Om het groepsgevoel te versterken, vinden we het belangrijk dat de eerste schooldag, kennis kan gemaakt worden met alle kinderen van de school. Daarom organiseren we in de namiddag één tegen allen, zodat ieder kind leert samen werken op een speelse manier.

 

 

Speeltijd, toffe tijd!

 

Om verveling op de speelplaats tegen te gaan, organiseren we een aantal activiteiten, zodat de kinderen in groep of alleen kunnen deelnemen. Op deze manier hopen we ook het pestgedrag in te dijken.

 

Er worden verspreid rode en groene bollen op de speelplaats geschilderd. In de groene bollen teken je een lachend gezichtje, in de rode bol een droevig gezichtje. Wie blij is en dat wil tonen gaat op een groene bol staan. Wanneer een kind zich om de één of andere reden niet goed voelt, kan het hulp vragen door op een rode bol te gaan staan. Andere kinderen die dit opmerken, worden aangemoedigd om te vragen wat er scheelt en te helpen indien mogelijk. Ook de leerkrachten houden deze bollen eveneens in de gaten en kunnen zo sneller hulp of zorg aanbieden.

 

Enkele ideetjes die we tijdens de speeltijden gaan gebruiken:

 

  • krijt- speeltijd
  • tikspelletjes met de juffen en meesters
  • volksdans

 

 

 

 

 

 

 

‘Goeie morgen’ week!

 

Tijdens deze week besteden we extra aandacht aan het ‘goeie morgen’ wensen binnen en buiten de klas.

 

Enkele voorbeelden:

 

We maken kaartjes met daarop goeie morgen en een wens voor alle kinderen, ouders, buurtbewoners, …

 

De kleuters en/of lagere school trekken de straat op en wensen iedereen een goeie morgen.

 

We maken ‘goeie –morgen’ spandoeken en hangen die aan de school, in het dorp, …


We leren de kinderen ‘goeie morgen’ zeggen in verschillende talen:

 

Duits: guten morgen

Engels: good morning

Frans: bonjour

Italiaans: buongiorno

Arabisch: es salama aaleikum

Turks: günaydin

Zweeds: god morgon

Russisch: dobroe utro

Pools: dzien dobry

 

 

Pluimen –en duimenweek

 

Iedereen – klein en groot – heeft nood aan positieve opmerkingen, complimentjes en aanmoedigingen. Geef dus zoveel mogelijk oprechte pluimen en duimen.

 

Tijdens deze pluimen –en duimenweek krijgt iedere kind de kans om over zijn talent te vertellen of dit talent te tonen. Na afloop krijgt iedere kind een grote pluim. Op het einde van de week maken we met alle pluimen een pauwenstaart. Zo kan iedereen zien dat we zo fier als een pauw zijn!

 

Andere ideetjes die je er nog bij kan doen:

 

  • een groot kunstwerk maken met duimafdrukken van alle kinderen van de klas
  • steek je duim omhoog als iemand een rekenoefening maakt aan bord, samen flink speelt, … en nodig de kinderen uit om dit ook te doen. Zo ontstaat er een golf van duimen. Wanneer de leerkracht of een kind een duim opsteekt, volgt de rest.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Beweegweken

 

Kinderen hebben nood aan beweging, ook tijdens de lessen door. Daarom starten we de beweegweek, zodat ieder kind zijn/haar hoofd eventjes kan leegmaken.

 

Iedere klas doet minstens 2 bewegingstussendoortjes per dag.

 

Enkele voorbeelden:

 

 

 

Geen huiswerkweek

 

Januari is de maand bij uitstek om iedereen het beste te wensen voor het nieuwe jaar. Wij koppelen daaraan de ‘geen huiswerkweek’, zodat de kinderen de eerste week van het nieuwe jaar rustig kunnen starten. In de klas schrijven de kinderen een wensje voor iemand van de klas.

 

 

‘Doe eens lekker anders’ week

 

Wij vinden het enorm belangrijk dat ieder kind weet dat je je gewoon jezelf mag zijn en dat iedereen anders is. Niemand is hetzelfde. De maand februari leent zich daar perfect voor met de ‘doe eens lekker anders’ week.

 

maandag: gekke hoedendag

dinsdag: gekke kapseldag

woensdag: carnaval

donderdag: gekke brillendag

vrijdag: gekke gezichtendag (maskers, snorren,…)

 

 

Complimentenweek

 

Deze week worden er geen punten gegeven. We vertellen de leerlingen dat het hierbij om een experiment gaat. Alle lessen en opdrachten verlopen zoals anders, fouten worden aangeduid en verbeterd, … maar er worden geen punten of scores genoteerd op toetsen en taken. In plaats daarvan wordt er een complimentje geschreven. Op het einde van de week wordt dit experiment, tijdens een klasgesprek, geëvalueerd.

 

Mogelijke vragen:

 

  • Vind je een week zonder punten leuk/niet leuk?
  • Vind je punten krijgen belangrijk?
  • Hoe voel je je bij goede punten?
  • Hoe voel je je bij slechte punten?
  • Zou je nog steeds je best doen als je nooit punten krijgt?

 

 

 

  • Een school zonder punten, kan dit?
  • Waardoor zou de juf/meester punten kunnen vervangen?

 

De kleuters werken deze week rond complimentjes geven.

 

 

Positieve labels

 

Binnen de klasgroep gaan we op zoek naar positieve labels of bijnamen voor elk kind van de klas. Bespreek eerst samen wat positief is en wat niet. Om de leukste naam te kiezen, kan je per kind kort brainstormen over zijn of haar positieve eigenschappen, talenten, hobby’s, interesses, dromen, …  Probeer goed in te schatten of het kind ook echt blij is met de naam. Hij of zij heeft het laatste woord.

 

Enkele voorbeelden:

 

  • bloemenprinses
  • popdiva
  • zonnebloem
  • boekenkoning
  • marathonman

 

 

Naast het bevorderen van het welbevinden, vinden we het als school ook enorm belangrijk dat iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt. Bij het begin van elke maand komt ‘Slimmeke Slim’ de beleefdheidsregel uitleggen in de klas en daar wordt dan een ganse maand extra opgelet.

 

 

 

kleuters

 

lagere

 

september

Flink in de rij staan … en stil binnengaan!

Na de bel stopt het spel, in de rij dan zwijgen wij.

oktober

Ik ben stil en luister goed, dan weet ik hoe het moet!

Alles heeft een plaats in klas en boekentas, … aan de kapstok hangt onze jas.

november

Samen houden we ons schooltje proper!

Goedemorgen, goedemiddag, ja juffrouw, nee meneer, dank je wel… met vriendelijke woorden lukt het wel

december

Na het plassen, handjes wassen!

Orde en netheid vinden we fijn,

alles moet hier netjes zijn!

januari

Pesten… daar doe ik niet aan mee!

Hoesten of niezen…

Hou die hand voor je mond en spuw geen bacteriën in het rond.

februari

Steek je vinger op, dat vindt de juf tip top!

Na ‘grote boodschap’ of gewoon plassen

Altijd eventjes ‘sjassen’

en daarna je handen wassen

maart

We zijn lief voor elkaar, dat is een mooi gebaar!

Denk aan het klopje op de deur, anders krijg je vast gezeur.

april

Goede morgen, goeiedag, alstublieft, dank u wel, …

 

Het materiaal dat we mogen gebruiken in de klas, komt de andere schooljaren ook nog van pas.

mei

Als ik met spelen stop, ruim ik alles op.

Het schooljaar duurt al een hele tijd, maar na een ruzie zeg je nog steeds dat het je spijt.

juni

Mijn plaatsje op orde (en alles in een map), dat is pas knap!

De vakantie is in zicht, we doen dus nog even onze plicht.

 

Natuurlijk zijn we realistisch genoeg om in te zien, dat we soms plagen/pesten niet kunnen vermijden. Door zoveel mogelijk preventief te handelen, hopen we natuurlijk dat dit tot het minimum beperkt zal blijven.

 

Ook hier besteden we gans het schooljaar voldoende tijd aan.

 

Zit je met een ei, leg het bij mij

 

Iedere klas heeft een klaskip, met daarbij de slogan’ zit je met een ei, leg het bij mij. Kinderen die een groot of klein probleempje hebben, kunnen dan hun ‘eitje’ bij de kip leggen. Het laatste half uurtje van woensdag wordt dit dan in de kring besproken.

 

 

Plagen en pesten

 

Soms is het voor kinderen moeilijk om het verschil tussen plagen en pesten te onderscheiden. In iedere klas wordt, aan de hand van voorbeeldjes, het verschil duidelijk gemaakt. Ook hangt er in iedere klas en in de gangen een blad met de verschillen op.

 

Groene leerkrachten

 

Juf Katleen en juf Denise zijn onze groene leerkrachten. Zij staan steeds paraat om onze kinderen bij te staan als zij het moeilijk hebben en liever niet met hun klasleerkracht een babbeltje doen.